سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ کمیل پسر زیاد گفت : امیر المؤمنین على بن ابى طالب ( ع ) دست مرا گرفت و به بیابان برد ، چون به صحرا رسید آهى دراز کشید و گفت : ] اى کمیل این دلها آوند هاست ، و بهترین آنها نگاهدارنده‏ترین آنهاست . پس آنچه تو را مى‏گویم از من به خاطر دار : مردم سه دسته‏اند : دانایى که شناساى خداست ، آموزنده‏اى که در راه رستگارى کوشاست ، و فرومایگانى رونده به چپ و راست که درهم آمیزند ، و پى هر بانگى را گیرند و با هر باد به سویى خیزند . نه از روشنى دانش فروغى یافتند و نه به سوى پناهگاهى استوار شتافتند . کمیل دانش به از مال است که دانش تو را پاسبان است و تو مال را نگهبان . مال با هزینه کردن کم آید ، و دانش با پراکنده شدن بیفزاید ، و پرورده مال با رفتن مال با تو نپاید . اى کمیل پسر زیاد شناخت دانش ، دین است که بدان گردن باید نهاد . آدمى در زندگى به دانش طاعت پروردگار آموزد و براى پس از مرگ نام نیک اندوزد ، و دانش فرمانگذارست و مال فرمانبردار . کمیل گنجوران مالها مرده‏اند گرچه زنده‏اند ، و دانشمندان چندانکه روزگار پاید ، پاینده‏اند . تن‏هاشان ناپدیدار است و نشانه‏هاشان در دلها آشکار . بدان که در اینجا [ و به سینه خود اشارت فرمود ] دانشى است انباشته ، اگر فراگیرانى براى آن مى‏یافتم . آرى یافتم آن را که تیز دریافت بود ، لیکن امین نمى‏نمود ، با دین دنیا مى‏اندوخت و به نعمت خدا بر بندگانش برترى مى‏جست ، و به حجّت علم بر دوستان خدا بزرگى مى‏فروخت . یا کسى که پیروان خداوندان دانش است ، اما در شناختن نکته‏هاى باریک آن او را نه بینش است . چون نخستین شبهت در دل وى راه یابد درماند و راه زدودن آن را یافتن نتواند . بدان که براى فرا گرفتن دانشى چنان نه این در خور است و نه آن . یا کسى که سخت در پى لذت است و رام شهوت راندن یا شیفته فراهم آوردن است و مالى را بر مال نهادن . هیچ یک از اینان اندک پاسدارى دین را نتواند و بیشتر به چارپاى چرنده ماند . مرگ دانش این است و مردن خداوندان آن چنین . بلى زمین تهى نماند از کسى که حجّت بر پاى خداست ، یا پدیدار و شناخته است و یا ترسان و پنهان از دیده‏هاست . تا حجّت خدا باطل نشود و نشانه‏هایش از میان نرود ، و اینان چندند ، و کجا جاى دارند ؟ به خدا سوگند اندک به شمارند ، و نزد خدا بزرگمقدار . خدا حجتها و نشانه‏هاى خود را به آنان نگاه مى‏دارد ، تا به همانندهاى خویشش بسپارند و در دلهاى خویشش بکارند . دانش ، نور حقیقت بینى را بر آنان تافته و آنان روح یقین را دریافته و آنچه را ناز پروردگان دشوار دیده‏اند آسان پذیرفته‏اند . و بدانچه نادانان از آن رمیده‏اند خو گرفته . و همنشین دنیایند با تن‏ها ، و جانهاشان آویزان است در ملأ اعلى . اینان خدا را در زمین او جانشینانند و مردم را به دین او مى‏خوانند . وه که چه آرزومند دیدار آنانم ؟ کمیل اگر خواهى بازگرد . [نهج البلاغه]
پایگاه اینترنتی زهرای اطهر سلام الله علیها
امکان تربیت وجود دارد !!
  • نویسنده : گل یاس:: 87/7/7:: 4:51 عصر
  •                                                        تعلیم مقدّم است یا تربیت ؟

    سلام دوستان.درپست قبلی درمورد تربیت صحبت کردیم.اکنون مقایسه ای

     را بیان میکنیم وبعد به این میپردازیم که آیا تربیت امکان دارد؟!

    در چهار مورد از قرآن کریم موضوع تعلیم و تربیت به عنوان هدف
    بعثت انبیا با هم ذکر شده است . در سه مورد تربیت و تزکیه بر تعلیم مقدّم شده است.

    و تنها در آیه 129 بقره تعلیم بر تربیت و تزکیه مقدم شده است .
    سرّ این که تزکیه در آن آیات مقدم شده این است که تزکیه و تربیت ، علت نهایى براى

    رسالت است و علت غایى در قصد و تصور، مقدم است و لکن چون در عمل و وجود

     خارجى

     ، مساءله تعلیم بر تربیت مقدّم است ، در این آیه تعلیم مقدم بیان شده است .

                                                          حــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــالا  !......

                                                                        امکان تربیت
    راه تربیت نفس و تهذیب اخلاق منحصر به مجاهدت و سعى و تلاش است و تا انسان

    کوشش نکند نمى تواند نفس سرکش را رام کند. بعضى افراد تن پرور که روزگار را به

    بطالت

    گذرانده اند و از جهاد با نفس فرار مى کنند، معتقدند که اصلاح اخلاق امرى غیر ممکن

     است

     و امور طبیعى اصولاً قابل تغییر نیست و براى اثبات این اندیشه باطل خود به دو امر

     استدلال

     مى کنند:
    1)
    اخلاق ، صورت باطنى است ؛ چنان که خلقت ، صورت ظاهرى است و همان طورى

     که

    خلقت ظاهرى ، قابل تغییر نیست اخلاق هم که خلقت باطنى است ، قابل تغییر نمى

     باشد.
    2) اخلاق حسنه زمانى حاصل مى شود که انسان بتواند به طور کلّى خشم و شهوت

     و دنیا

    طلبى و مانند آن را ریشه کن سازد و این امر غیر ممکن است و اشتغال به این کار

    تضییع عمر

     و بدون فایده است .
    در پاسخ این گروه باید گفت : اگر اخلاق قابل تغییر و تبدیل نباشد این همه سفارش و

    اندرز و

    راهنمایى هایى که رهبران دینى داشته اند، لغو خواهد بود. علاوه آنکه خداوند نمى

    فرمود: قد

     افلح من زکیها و قد خاب من دسیها. رستگار شد کسى که تزکیه نفس کرد و زیان کرد

     کسى

     که خود را فریب داد. اینان چگونه معتقدند که انسان تربیت پذیر نیست ، با این که

    حیوانات

    وحشى وقتى با انسان انس مى گیرند، تربیت مى شوند، مانند آهو وسگ که تعلیم

    دیده و صید

     مى کنند واسبى که چموش است بر اثر تربیت ، رام ومنقاد مى گردد.

    درپست های بعدی باهم راه تربیت راخواهیم شناخت.........پس....

    منتظر باشید

                                               الـــــــــــــــــــــتـــــــــــــماس دعـــــــــــــــــــــــــــــــــا


    نظر()
    ---------------------------------------------------
    لیست کل درد و دلای این وبلاگ
    ---------------------------------------------------
     RSS 
     Atom 
    خانه
    ایمیل
    شناسنامه
    مدیریت وبلاگ
    کل بازدید : 84073
    بازدید امروز : 4
    بازدید دیروز : 13
    ........ پیوندهای روزانه........
    بهترین روشهای ترک خود ارضائی [87]
    [آرشیو(1)]


    ... موضوعات یادداشت ها...
    هوای نفس[6] .
    ............. بایگانی.............
    شهریورماه 87
    مهرماه 87
    آبان ماه 87

    ........... خودم ..........
    پایگاه اینترنتی زهرای اطهر سلام الله علیها
    مدیر وبلاگ : گل یاس[14]
    نویسندگان وبلاگ :
    المهدی313
    المهدی313 (@)[2]


    اللهم اشف صدرالحسین بقیام المهدی سلام به همه ی بازدیدکنندگان محترم. امیدوارم که ازاین وبلاگ درجهت بهره معنوی استفاده فرمائید. انشالله همه ماجزو رهروان راه سعادت باشیم. این ایستگاه رو با صلوات محمدی خودتون عطرآگین کنید وبازدید کنید. اللهم عجل لولیک الفرج.یامهدی *یاحسین التماس دعا

    .......... لوگوی خودم ........

    ............. اشتراک.............
     
    ............ طراح قالب...........